Érdekességek

AZ ADATHALÁSZAT VESZÉLYEI

A cikk megjelenésének szakmai támogatója a CyberCamp, 
Magyarország első széles körben elérhető junior kiberbiztonsági szakember képzése, amelyen az adathalászat elleni védekezés alapjai is megtanulhatók.
www.cybercamp.hu

AZ ADATHALÁSZAT ÉS AZ EMBERI TÉNYEZŐ

Az adathalászattal már régóta együtt élünk. Emlékszem az első ilyen típusú támadásra.  Az e-mail, amit a csalók küldtek nagyon magyartalan és érthetetlen volt. Természetesen a levélben volt egy link, ami egy adathalász oldalra vitt. A szövegezése inkább vicces volt, mint fenyegető, nem is lehetett igazán komolyan venni. A levélnek a tárgy részét és a benne lévő tartalmat Google fordítóval fordították le.

Azóta sok minden változott az adathalászat során, de egy dolog továbbra is megmaradt, még pedig az, hogy a csalók az emberek hiszékenységét, jóindulatát használják ki arra, hogy kicsalják a pénzüket. Hiszen ha belegondolunk, akkor csak is mi vagyunk azok, akik ráklikkelünk egy linkre, megadjuk az adatainkat, vagy engedjük hogy feltelepítsenek valamilyen programot az eszközünkre, stb. Azért, mert elhisszük azt, amit olvasunk vagy hallunk, azon egyszerű ok miatt, mert figyelmetlenek vagyunk.

AZ ADATHALÁSZAT FEJLŐDÉSE

Természetesen nem csak a kontrolkörnyezet változott meg, hanem sajnos a támadások minősége is. Jobbnál jobbak lettek és már nem csak e-mailekről beszélünk hanem, sms, google kereső, telefonos hívások azok, amelyekkel próbálkoznak.

Sajnos, ahogy nő a próbálkozások száma, úgy nő a veszteség is, amit sikerül elvinni az ügyfelek számláiról. Ezt az elméletet az MNB is alátámasztotta. A diagramon látszik, hogy évről évre nagyobb a veszteség.

AZ ADATHALÁSZAT KÉT NAGY TERÜLET ELLEN IRÁNYUL:

1,    Bankkártya

2,    Utalási megbízás (internetbank, mobilapplikáció)

2019-előtt az adathalász támadások nagyon nagy része a bankkártya adatok megszerzéséért folyt, ezt mutatja a táblázat is.

Éppen ezért a fő cél a bankkártya, pontosabban a bankkártyán lévő adatok megszerzése. (Bankkártyaszám, lejárati dátum, CVC, vagy CVV kód.) A csalók ezekkel az adatokkal éltek vissza és okoztak veszteséget.

Az elkövetett tranzakcióknak nagy része külföldi weboldalakon történő vásárlás volt. Ahogy nőt ezen tranzakciók száma, úgy nőtt a kontroll is ezeken a területeken. Rájöttek a bankok és az ügyfelek is, hogy fontos a kontroll, a tudatosság, a kommunikáció, mert csak úgy lehet megelőzni a csalásokat.

Felsorolok néhányat azokból a kontrollokból, amelyek bevezetésre kerültek.

  • Bankkártya napi összeg limit
  • Bankkártya napi darabszám limit
  • Mobilbank használata (sms értesítések)

A csalók egy idő után hiába szerezték meg ezeket az adatokat, nem érte meg nekik újabbnál újabb csalásokat kezdeményezni, mert egyre kisebb volt az az összeg, amit megnyertek, így más után néztek. Ez nem azt jelenti, hogy megszűnt az adathalászat a bankkártya adatok ellen, hanem hogy drasztikusan lecsökkentek az ilyen típusú tranzakciók darabszámban és összegben is.

Az okok pedig egyszerűek:

  • egy sikeres tranzakcióval jóval több pénz elvihető a számláról, mint egy bankkártyás tranzakcióval
  • nem terméket visznek el, hanem pénzt
  • sok esetben magasabb limitek vannak a számlán, mint egy bankkártyán így nagyobb a nyeresége a csalóknak
  • az elektronikus csatornák megszerzésével az ügyfél teljes számlája felett átveszik a hatalmat (betétek, befektetések, látra szóló egyenleg)
  • az érintett ügyfelek kevésbé ismerték az ilyen elkövetési módot

Így ezek miatt a csalók most már kifejezetten, céltudatosan azokat az adatokat szeretnék megszerezni, amivel be tudnak lépni az internetbankba, a mobilapplikációba, hogy a számláinkon lévő pénzt elutalják.

 Hogy megismerjük a csalók gondolkodását, és felismerjük időben az ilyen támadásokat, nézzük meg milyen típusai is vannak az adathalászatnak.

AZ ADATHALÁSZAT TÍPUSAI

 E-mail Phishing:

A csalók megírják az e-mailt, benne egy linkkel, ami egy adathalász oldalra mutat. Ezen az oldalon próbálják megszerezni az érzékeny adatainkat.

Spear Phishing

Célzott adathalász támadás. A csalók egy célszemélyt választanak ki, akire rászabják az üzenetet. Ezekben az üzenetekben már találhatók olyan elemek, amelyekkel könnyebben felismerhető a támadás.

Smishing:

A csalók sms-t küldenek benne egy linkkel, ami egy adathalász oldalra mutat, és az oldalon próbálják megszerezni az érzékeny adatokat.  A „Jófogás”-os csalásoknál találkozhatunk ezzel az elkövetési móddal.

Whaling (bálnavadászat)

A csalók nagy cégek vezetőit próbálják lehalászni, mert ők hozzáférhetnek a cégek érzékeny adataihoz. A nevükben utasítják a cég alkalmazottait nagy összegű utalási megbízás könyvelésére. 

Hamisított weboldalak

A csalók bankok, szolgáltatók oldalait másolják le szinte tökéletesen azért, hogy a google keresőben ezek az oldalak elsőként jöjjenek fel találatként. Az ügyfelek ráklikkelnek a találatra, és máris egy hamis bank vagy szolgáltató oldalon találják magunkat.

Voice Phishing (Vishing)

Telefonon keresztüli adathalász támadás. A csalók telefonon próbálják lehalászni a pénzünket. A bankok nevében hívják fel az áldozatokat és meggyőzik őket, hogy adják meg az adataikat.  Nemrég az OTP Bank nevében történtek ilyen visszaélések.

Tech support csalás:

Távoli hozzáférést kérnek a csalók mindenféle ürügyre hivatkozva a célpont számítógépére. Ezt általában egy anydesk nevű programmal teszik meg, amit ha sikerül feltelepíteni, azon keresztül jutnak hozzá az érzékeny adatokhoz.

Ekkor jött be a számlás csalások kora, ami még mindig tart.

Az okok pedig egyszerűek:

  • egy sikeres tranzakcióval jóval több pénz elvihető a számláról, mint egy bankkártyás tranzakcióval
  • nem terméket visznek el, hanem pénzt
  • sok esetben magasabb limitek vannak a számlán, mint egy bankkártyán így nagyobb a nyeresége a csalóknak
  • az elektronikus csatornák megszerzésével az ügyfél teljes számlája felett átveszik a hatalmat (betétek, befektetések, látra szóló egyenleg)
  • az érintett ügyfelek kevésbé ismerték az ilyen elkövetési módot

Így ezek miatt a csalók most már kifejezetten, céltudatosan azokat az adatokat szeretnék megszerezni, amivel be tudnak lépni az internetbankba, a mobilapplikációba, hogy a számláinkon lévő pénzt elutalják.

A csalástípusok után összeszedtük azokat az eseteket, amelyek alapján felismerhető az adathalászati támadás.

Gyanús feladóA küldő neve kis mértékben eltér a valós feladó nevétől. A küldő pontos azonosításához be kell menni a levelező programba.

Eltérések a megszokott formai jegyekbennem a megszokott formátumú a levél tartalma (megszólítás, szöveg, aláírás)

Nyelvtani vagy nyelvhelyességi problémákmagyartalan a levél (Google fordító), ami nyelvtani hibákat tartalmaz.

Azonnali reakciók: Azonnali döntésre kényszerítés, valamilyen váratlan nagy veszély, vagy  valamilyen jó lehetőségről való lemaradás miatt.

Bizalmas információk kéréseérzékeny adatokat kérnek az üzenetben, hívásban, amelyek megadásához ügyfélazonosítás szükséges. Pl: telefonos azonosító kód

HOGYAN VÉDEKEZHETÜNK AZ ADATHALÁSZ TÁMADÁSOK ELLEN?

  • Ne add meg a bankkártyád adatait, internetbank, mobilapplikációd jelszavát, azonosítóját vagy egyszer használatos SMS-ben kapott kódját! A bank ugyanis sosem kéri el ezeket az információkat, ha ilyet kérnek tőled, biztos lehetsz benne, hogy csalóval van dolgod.
  • Ne kattints e-mailen, sms-ben vagy egyéb üzenetben érkező linkekre, mert azok szinte biztos, hogy hamis, az eredetire megtévesztésig hasonló weboldalra irányítanak át és az ott megadott adatokkal már az elkövetők szabadon rendelkeznek a számládon.
  • Amennyiben fel akarjuk keresni bankunk vagy szolgáltatóink honlapját, mert átutalást akarunk végrehajtani, online vásárolni, akkor ne az internetes keresőbe gépeljük be a bankunk honlapját, hanem közvetlenül a menüsorba.
  • Minden esetben legyél óvatos, tegyél fel kérdéseket, ha nem a megszokott módon folyik a telefonbeszélgetés vagy elbizonytalanodsz hívás közben.
  • Amennyiben ismeretlen eredetű alkalmazás letöltését kérik – bármilyen okból -, akkor szakítsd meg a hívást.
  • A bankok nem kérik az internet vagy mobilapplikációhoz szükséges belépési kódokat, jelszavakat vagy a kártyaadatokat (PIN, CVC). Ha ilyet kérnek, azonnal meg kell szakítani a hívást.
  • Ne utalj pénzt telefonon érkező kérésre! A bankok sosem kérnek ilyet.
  • Gyanús megkeresés esetén szakítsd meg a telefonhívást, majd hívd a bank ismert, a saját weboldalán publikált ügyfélszolgálati telefonszámát a hívás valódiságának ellenőrzéséhez.
  • Ne használd a visszaellenőrzéshez azt a telefonszámot, amit megkaptál a hívó féltől! A szám hamis lehet, vagy kifejezetten erre a célra hozták létre.
  • Mobilapplikációi alkalmazásban az ismeretlen kártyás vásárlásokat vagy átutalásokat, csak abban az esetben hagyd jóvá amennyiben azt te hajtottad végre.
  • Legyen beállítva mobilbank (sms szolgáltatás) szolgáltatás a számlás és a kártyás tranzakciókra, hogy időben észleld a jogosulatlan tranzakciókat.
Beszélgessünk!

Tegye fel kérdéseit szakértőinknek!

Tanácsadás

FORTIX Consulting Kft.
Székhely: 1114 Budapest, Magyari István utca 2.
Fsz. 4.

Iroda: 1061 Budapest, Liszt Ferenc tér 2. 4. em. 1.
hello@fortix.hu

Dr. Simon Norbert
+36 30 255 7866
norbert.simon@fortix.hu

CyberCamp

Oktatásszervezés

TELEFON: +36 70 907 2689 vagy +36 70 303 2617
Munkanapokon 10:00-15:00

E-MAIL: webinfo@cybercamp.hu 

Hírlevél
Maradjunk kapcsolatban! Naprakész iparági hírek, izgalmas cikkek, hetente.
Az év Családbarát vállalata 2023Opten A MinősítésAz év Családbarát vállalata 2023Innovatív márka 2023
Fortix facebookFortix LinkedinFortix youtube
Copyright © FORTIX Consulting Kft.