MI IS AZ ÜZLETMENET-FOLYTONOSSÁG?
Az Üzletmenet-folytonosságot az alábbiak szerint definiálhatjuk:
„A vállalat azon képessége, hogy előre meghatározott, elfogadható szinten folytassa a termelést, vagy a szolgáltatást egy kárt okozó eseményt követően.”
(ISO 22301)
Miért fontos az üzletmenet-folytonosság?
A vállalatok legyenek bármilyenek vagy bármekkorák, közszférában vagy magánszférában tevékenykedjenek, folyamatosan ki vannak téve mindenféle „váratlan eseménynek”, azaz incidensnek.
Ezek lehetnek teljesen extrém esetek, mint például egy természeti katasztrófa, de rendszerint sokkal hétköznapibb dologról van szó. Gondoljunk csak egy eltört vízvezetékre, áramszünetre vagy más szolgáltatások kiesésére, infokommunikációs vagy bármilyen más krízisre, amely megakasztja a vállalat normál működését.
Ezek a problémahelyzetek természetszerűleg kihatnak a megszokott napi működésre és ennek megfelelően tovább gyűrűznek az ügyfelekre, a részvényesekre, tovább növelve a járulékos költségeket és így ugrásszerűen növelve az esélyét az anyagi- és reputációs veszteségeknek.
Az elmúlt 15 évben az üzletmenet–folytonosság (Business Continuity Management röviden BCM) kifejezetten hatékony eszközzé nőtte ki magát, hogy segítse a cégeket a váratlan eseményekkel szembeni harcban és természetesen, hogy segítséget nyújthasson váratlan események megelőzésében.
Azt a folyamatot, amely az üzletmenet-folytonosságot hivatott kezelni üzletmenet-folytonossági irányítási rendszernek (Business Continuity Management System, röviden BCMS) nevezzük.
A legtöbb vállalat esetében az üzletmenet-folytonossági irányítási rendszer magába foglalja a helyreállítási tervet, a válságkezelést, az üzleti tevékenység helyreállításához szükséges folyamatokat, vészhelyzet-kezelést és a vészhelyzeti intézkedési tervet.
Az üzletmenet-folytonossági irányítási rendszer (BCMS) használatával a cégek sokkal hatékonyabban tudják megjósolni és adott esetben kezelni a válsághelyzetek okozta fenyegetéseket, fel tudják mérni a lehetséges következményeket, csökkenteni tudják, sőt, akár meg is szüntethetik a jó hírnevüket vagy a költségvetésüket ért veszteségeket.
Az üzletmenet-folytonosság nem csak a nagyvállalatok vagy a közszféra kiváltsága.
Az alkalmazott irányelvek bármekkora szervezet esetén alkalmazhatók és ugyanolyan hatékonysággal működnek.
Sőt, az üzletmenet–folytonossági menedzsment jelentős eredményeket hozhat a kisebb cégek számára, mivel ezáltal jobb versenypozícióba hozza őket a szerződéskötések terén, mivel az alaposan felkészült vezetésre és a tulajdonosi érdekek szem előtt tartásának hangsúlyozására is kiválóan alkalmas.
Az évek során kialakult egy egységes szakmai keretrendszer az ISO 22301, melynek segítségével sikerült kialakítani egy helyes gyakorlati struktúrát. Ezáltal az üzletmenet-folytonosság előnyei eljuthatnak bármely nagyságú és profilú vállalathoz.
Ugye most elgondolkodott pár másodpercre a saját cégéről?
Cégének hírnevéről, az üzleti partnereiről, a jelenlegi belső folyamatokról vagy akár a legtitkosabb üzleti terveiről?
Hányszor történt meg az elmúlt 5 évben, hogy valamilyen váratlan üzleti fennakadással kellett megbirkóznia?
Mi is volt ez? Szélsőséges időjárás, tűzeset, informatikai leállás, személyzeti problémák, beszállítói gondok vagy valami más?
Tisztában van azzal, hogy pontosan ez mennyibe is került Önnek és milyen hatással volt az üzletfeleire?
Tehát az Üzletmenet-folytonosság menedzsment segítségével csökkentheti az üzleti tevékenységét érő váratlan hatásokat és azok kellemetlen következményeit, vagy akár teljesen el is kerülheti azokat.
forrás: www.continuityforum.org
Tegye fel kérdéseit szakértőinknek!