Érdekességek, Hírek

EZ SZÉP MENTÉS VOLT!

– Ha ez a mondat hangzik el egy megbeszélésen a rendszerüzemeltetők csapatában, akkor nem feltétlenül egy sportesemény szép pillanatáról, hanem az informatikai rendszerek mentésének megfelelőségéről lehet szó. Március 31. az adatmentés – biztonsági mentés – világnapja, melynek célja, hogy felhívja a felhasználók, vállalatok figyelmét az adatmentés fontosságára, hiszen információs társadalmunkban az adat vált az egyik legfontosabb kinccsé (az adat az új olaj), az informatikai szolgáltatások pedig az üzleti működés legfontosabb támogatójává, így ezeket védenünk kell. A védelem egyik legfontosabb eleme pedig az adataink, rendszereink megfelelő mentése.

Informatikai környezetünk, az otthoni hálózatban található eszközöktől egészen a robosztus nagyvállalati rendszerekig tartalmaznak olyan elemeket, ahol az adatokat vagy a beállításokat (konfiguráció) menteni kell. Erre azért van szükség, hogy bármilyen fellépő probléma, baj esetén ezek helyreállíthatók legyenek, hiszen az adataink elvesztése költséges üzleti kockázatokat, egy felhasználó esetén pedig a pénztárca mélyére ható kiadást okoz, de akár lelki bajok forrása lehet – hiszen senki nem szeretné elveszteni a családi fotókat, a számítógépen vagy más adattároló eszközön lévő emlékeit, munkáit. Adatvesztést, szolgáltatáskiesést számos nem várt esemény okozhat, ahol a mentések adják az egyedüli megoldást. Leggyakrabban hardver meghibásodás, számítógépes vírusok, szándékos, vagy véletlen emberi beavatkozás okozza az adatvesztéseket, és bár számos lehetőség, különböző mód van a védekezésre, az utolsó és legbiztosabb mentsvár mindig a megfelelően végzett adatmentés.

„Sajnos hónapok óta nem készítettem mentést a telefonomról. Mikor leejtettem jöttem rá, hogy az összes utóbbi időben készített családi fotó oda lett. Bár egy szakértőnek sikerült másolatot készítenie, jóval olcsóbb lett volna, ha korábban gondolok rá és bekapcsolom az adatmentést, vagy rendszeresen odafigyelek rá.”

Persze az adatmentés, a biztonságunk megteremtésének többi eleméhez hasonlóan nem egy egyszeri, könnyedén letudható feladat, hanem egy folyamat számos elemmel, hiszen adataink, az általunk használt informatikai szolgáltatások és megoldások változnak, ezeket a változásokat pedig követnünk kell.

MI SZÜKSÉGES AHHOZ, HOGY MEGFELELŐ MENTÉSSEL RENDELKEZZÜNK?

  • Elsősorban ismernünk kell az adataink helyét, az adataink felhasználási módját és tudnunk kell, mekkora problémát okoz ezen adatok elérhetetlenné válása, esetleg teljes megsemmisülése.
  • Fel kell mérnünk, mekkora a kockázata egy hardvermeghibásodásnak, egy zsarolóvírus támadásának vagy más katasztrófahelyzetnek például tűzeset, vagy más természeti kár által, ami hatással van a rendszereinkre.
  • Azt is meg kell vizsgálnunk, hogy az adott helyen lévő adataink milyen gyakran változnak, és ennek megfelelően meghatározni a mentések gyakoriságát.
  • El kell döntenünk, hogy milyen mentési megoldást választunk, milyen adathordozó, vagy tároló lesz a helye a mentett adatainknak. Egy vállalatnak pontosan kell ismernie egy adott rendszer esetében, hogy egy káros eseménytől számított mekkora időkülönbség lehet az elfogadható mentési időpont (RPO – recovery point objective) és mennyi időn belül kell a rendelkezésre álló mentésből az adatokat vagy a szolgáltatást helyreállítani (Recovery Time Objective – RTO)

„Hiába költöttünk redundáns elemeket tartalmazó szerverre, a hibásan bekötött tápellátás olyan meghibásodást okozott, melyet csak a tárolórendszer cseréje és az adatmentésből történő helyreállítás tudott megoldani.”

LEGFONTOSABB FELADATOK:

  • Mentendő adataink meghatározása – ez lehet felhasználó adat, kép, dokumentum, vagy akár adatbázis, komplett alkalmazás vagy rendszer az összes adatával együtt.
  • A mentési megoldás kiválasztása – lehet egy egyszerű külső tároló, valamilyen felhőszolgáltatás, vagy komplett mentési rendszer szolgáltatás
  • A mentések rendszeres elvégzése – lehetőleg automatikusan

Fontos, hogy a mentéseket időnként ellenőrizzük, állítsunk vissza belőle adatokat, hiszen nagyon kellemetlen, ha kiderül, hogy csak abban a hitben vagyunk, hogy van mentésünk, de a meglévő mentésekből mégsem lehet a visszaállítást elvégezni. Lényeges, hogy a mentéseket kellően elkülönítve tároljuk, ha egy káros esemény bekövetkezik, akkor a mentés ne sérüljön meg a működő rendszerünkkel egyidőben. Érdemes olyan mentési folyamatot kialakítani, ahol van az üzemeltetéstől fizikailag elválasztott távoli tárolására is lehetőség.

„Sajnos a mentési rendszerünk a vállalat hálózatában folyamatosan elérhető volt, így a zsarolóvírus az abban tárolt adatokat is elzárta. Az archívumból történő visszaállítás miatt több mint egy havi munkánk elveszett, ami az incidens elhárításában magas költségeket jelentett és jelentősen rontotta a társaságunk hírnevét.”

Persze egy vállalkozásnak máshol vannak az adatmentési elvárásai és lehetőségei, mint egy felhasználónak, de mindkettő részéről kiemelkedően fontos, hogy az adatai mentésével rendszeresen és körültekintően foglalkozzon. Erre jó például a mai nap!

Beszélgessünk!

Tegye fel kérdéseit szakértőinknek!

Tanácsadás

FORTIX Consulting Kft.
Székhely: 1114 Budapest, Magyari István utca 2.
Fsz. 4.

Iroda: 1061 Budapest, Liszt Ferenc tér 2. 4. em. 1.
hello@fortix.hu

Dr. Simon Norbert
+36 30 255 7866
norbert.simon@fortix.hu

Hírlevél
Maradjunk kapcsolatban! Naprakész iparági hírek, izgalmas cikkek, hetente.
Az év Családbarát vállalata 2023Opten A MinősítésAz év Családbarát vállalata 2023Innovatív márka 2023
Fortix facebookFortix LinkedinFortix youtube
Copyright © FORTIX Consulting Kft.