+36 1 781 4842 info@fortix.hu

Utazás a BCM körül avagy egy üzleti krízis titkos élete

Némi szakmai segítséggel, egy multinacionális vállalat jelentős előrelépéseket tett a tökéletesen működő üzletmenet-folytonossági stratégia megvalósításában.
Szerencsére már megtették az első és létfontosságú lépéseket, amikor az élet közbeszólt…

A kezdetek

A szóban forgó cég több európai központtal, valamint a Dél-Afrikai Köztársaság területén lévő központi irodákkal és számos termelési- és raktározási létesítménnyel rendelkezik. Megközelítőleg 500 ember dolgozik csak a központi irodákban.

Előrelátó vezetőségről lévén szó, már évek óta rendelkeztek üzletmenet-folytonossági háttértámogatással a munkavégzési-területi helyreállítást és a tárhelyszolgáltatást érintően.

Amikor kijelölték a kockázatkezelő személyét, azt a feladatot tűzték ki célul, hogy áttekintik és értékelik az üzletmenet-folytonossági tervüket kifejezetten az üzleti tevékenységekre vonatkozó kormányzati előírások tekintetében.

Célravezetőnek látszott egy BCM audit levezetése, melyet egy vezetői munkamegbeszélés követett. Ennek segítségével a vezetőség naprakész információkhoz juthatott a legújabb fejlesztésekről, nemzetközi szabványokról és az aktuális jó gyakorlatról. A megbeszélés másodlagos célja a hiányosságok feltárása, valamint az üzletmenet-folytonossági terv továbbhangolása volt a cég üzleti stratégiájának megfelelően

Tényfeltárás

A megbeszélés során olyan interaktív szoftvereket használtak, melyek segítségével a résztvevők azonnal reagálhattak a projektvezető kérdéseire. A későbbiekben, a szoftver segítségével egyértelműen kirajzolódott a vezetőség által elképzelt irányvonal képe.

Nyilvánvalóvá vált az is, hogy a jelenlegi terv kizárólagosan a központi iroda infokommunikációs- és munkavégzési területeket érintő kríziseinek helyreállítására fókuszál. A meglévő BCM terv hiányos volt olyan kulcsfontosságú területeken, mint az emberi erőforrás, az eszközök, közművek, a beszállítói hálózat és a gyártási- / raktározási telephelyek. Az értékelés során egyértelműen kiderült, hogy – csakúgy, mint a legtöbb esetben – minden osztályvezető úgy vélte, hogy az ő általa vezetett részleg a legfontosabb és így kiemelt figyelmet kell élveznie a BCM terven belül is.

Lényegében, a megbeszélés elérte a célját és szembesítette a vezetőséget a BCM tervben lévő hiányosságokkal és teret engedett egy termékeny párbeszédhez a két fél között.

Az üzletmenet-folytonossági támogatást nyújtó cég a kockázatkezelő segítségével nekiállt átdolgozni a BCM tervet a munkamegbeszélésen feltárt problémák tükrében. Ennek eredményeként kezdeményeztek egy krízis szimulációs gyakorlatot, hogy láthassák, mennyire hatékony a meglévő IT-krízis helyreállítási (DRP) terv.

Itt kell megjegyeznem, hogy egyetlen helyreállítási terv sem lehet tökéletes, ha időről-időre nem teszteljük és a kapott eredmények tükrében nem tökéletesítjük.

Három lehetséges krízis-forgatókönyv közül azt választották, amely szerint a személyzet képtelen elérni a központi irodát, mivel egy kiterjedt sztrájk akadályozza őket ebben. A nap végén az alkalmazottakat csak arról tájékoztatták, hogy másnap reggel a katasztrófa-elhárítási központban kell felvenniük a munkát.

Megállapítások

Az első munkanap leteltével nyilvánvalóvá vált, hogy az üzletmenet-folytonossági terv több sebből vérzik és téves feltételezésekkel van tele. Problémásnak találtatott a létesítmény megközelíthetősége, az alkalmazottak mozgatása a helyszínen és, hogy hogyan hívják segítségül a BC támogatást nyújtó vállalatot.

Emellett a cég „túlélőcsomagja” sem volt megfelelő (Az ún. túlélőcsomag nem más, mint egy doboz fizikai és nem fizikai eszközökkel, amelyek a zökkenőmentes tovább-működéshez kellenek, mint például papír-írószer, képzési- és referencia kézikönyvek, jelszavak és linkek a megfelelő alkalmazásokhoz, stb.).

A legnagyobb kihívást az jelentette, hogy a vállalat globális irányelvei nem engedélyezték, hogy az asztali számítógépekhez hozzáférjen az üzletmenet-folytonossági támogatást nyújtó cég. Így ahelyett, hogy az összes számítógépre egyidejűleg felkerült volna az alap operációs rendszer, a vállalat informatikusainak több gépre is külön kellett feltelepítenie azt. Ezáltal kettő, krízis helyzetben pláne nagyon értékes órát veszítettek.

A krízis utóélete

Ez a krízis-szimulációs gyakorlat nagyon szerencsésnek bizonyult, mivel pár hónap elteltével a valóságban is részlegesen összeomlott a központi iroda IT rendszere és valóban szükség volt az IT-katasztrófa elhárítására.

Mivel az alkalmazottak fejében még frissen élt a gyakorlat, így a munkafolyamatok áthelyezése sokkal gördülékenyebben ment.
Mindezeken túl a BCM terv nemrégiben történt átdolgozása azt jelentette, hogy a vállalat a lehető leggyorsabban tudott reagálni, mivel már felkészülten érte a krízishelyzet és az ügyfelek és üzleti partnerek szinte semmit sem vettek észre a háttérben zajló folyamatokról.

(forrás: www.continuitysa.com)

Iratkozzon fel hírlevelünkre!