Spamellenes világnap
2003 óta, minden év június 23-án kerül sor a spamellenes világnap megrendezésére. A világnap ötlete a Yahoo-tól származik, és a kezdeményezés alapvető célja az volt, hogy felhívja az emberek figyelmét a kéretlen levelekre, azok szűrésére és a védekezésre.
Idegesítő e-mailek, SMS-ek, hangüzenetek és egyéb digitálisan terjesztett üzenetek, amelyeket kapott, de sohasem kért volna? Ezek mind leírhatók egyetlen szóval – spam.
Mi is az a spam?
Spamnek tekinthetjük a kéretlen, tömegesen küldött kommunikáció bármely típusát (Unsolicited Bulk Email, UBE). Leggyakoribb formája a nagyszámú címre küldött kereskedelmi e-mail (Unsolicited Commercial Email, UCE), de „spammelés” lehetséges, szöveges üzeneteken (SMS), közösségi médián vagy akár hangpostán keresztül is. A spam küldése több jogi szempont alapján is lehet illegális.
Jelenleg a spamek az elektronikus kommunikáció egyik legnagyobb problémái közé tartoznak. Az összes e-mail kommunikáció akár 50 százalékát is kitehetik.
A kifejezés eredete
A Monty Python című brit vígjátéksorozat rajongói valószínűleg már tudják, honnan származik a kifejezés. A műsor 1970-es „Spam” című szkeccsében két vendég, ételt rendel egy filléres kávézóban és észreveszik, hogy az étlapon szinte minden étel SPAM-et (egyfajta húskonzerv) tartalmaz. Bár egyikük sem akar SPAM-et az ételébe, hamarosan kiderül, hogy az összetevőt szinte lehetetlen elkerülni – akárcsak a kéretlen e-mail üzeneteket.
Története
Az első spam e-mail kampányt 1978-ban figyelték meg, amikor az internet elődjéhez, az Advanced Research Projects Agency Network-höz (ARPANET) csatlakozó közel 400 felhasználó (vagy az összes felhasználó 15%-a) postaládájába kerültek üzenetek. Egy vállalat termékbemutatóját reklámozta, de miután sok negatív visszajelzést kapott, a marketingnek ezt a formáját – legalábbis egy időre – elhagyták.
Ahogy az internet globális méreteket öltött, úgy nőtt a spamek száma is. A 2000 utáni években számuk robbanásszerűen megnőtt és 2008 körül érte el a csúcsot, amikor a globális spamek az összes e-mail forgalom több mint 90%-át tették ki. Ráadásul nem csak kéretlen hirdetéseket terjesztettek, hanem adathalász linkeket és más csalárd tartalmakat, valamint veszélyes malware-ket is, így komoly biztonsági fenyegetéssé váltak, amellyel sürgősen foglalkozni kellett.
A spamek mennyiségének visszaszorítása több fronton is elkezdődött. A kiberbiztonsági gyártók és szoftverfejlesztők olyan biztonsági megoldásokat hoztak létre, amelyek képesek kiszűrni az ilyen jellegű kommunikációt. A jogalkotók pedig, olyan spamellenes törvényeket dolgoztak ki, melyekben a spamküldés bizonyos esetei illegálisnak is minősülhetnek, így a küldőik bíróság előtt büntethetővé válnak.
2008-ban a McColo-t, egy kaliforniai székhelyű tárhelyszolgáltatót azért zártak be, mert olyan gépeknek adott otthont, amelyek „kéretlen kereskedelmi e-mailek (UCE)” küldéséért voltak felelősek. Becslések szerint a McColo szerverei a világszerte küldött spam-üzenetek 75%-áért voltak felelősek.
Hogyan lehet felismerni a spameket?
Ha a tömeges kommunikáció bármely formája (legyen az szöveges- vagy hangüzenet) kéretlen és megtévesztő, akkor valószínűleg spamről van szó.
Hogyan védekezzünk a spam ellen?
Soha ne adja meg e-mail címét olyan oldalon, ahol ez nem szükséges. Amennyiben szükséges, abban az esetben is megfontoltan járjon el. Létrehozhat például egy „eldobható e-mail címet” is, amelyet csak hírlevelekhez vagy feliratkozásokhoz használ. Illetve a legtöbb e-mail szolgáltató és antivírus szoftver is rendelkezik már viszonylag jó felismerőképességű spamszűrővel.
Spam szűrők használatával, különböző tűzfal szabályok alkalmazásával, e-mail címünk bizalmas kezelésével lényegesen csökkenthetjük a beérkező spam üzenetek számát.
Interaktív szemléltetés:
https://talosintelligence.com/ebc_spam
https://www.spamhaus.com/threat-map/
Források:
https://www.kurt.hu/spamellenes-vilagnap/
https://kamaraonline.hu/junius-23-a-spam-ellenes-vilagnap-de-mi-is-az-a-spam/