Kilenc dolog, amit tudni érdemes az üzletmenet-folytonosságról
- Tudatosítás, tudatosítás, tudatosítás
Minden alkalmazottnak az üzletmenet-folytonosságról és annak fontosságáról alapvető tudással kellene rendelkeznie, melynek érvényesítése, tudatosítása a vezetőség kompetenciája. Célszerű aktívan bevonni a dolgozókat a saját területüket érintő tervezési folyamatokba is.
Ha a vezetőség azon aggódik, hogy az alkalmazottaik a BCM-re, mint egy olyan újabb „fellángolásra„ tekintenek, amely rövid időn belül érdektelenségbe fullad, a legjobb amit tehetnek, hogy bevonják dolgozóikat annak kidolgozásába.
- Az Üzletmenet-folytonossági tervezés nem egyenlő a helyreállítási tervvel
A BCM célja, hogy proaktívan kezelje az összes üzleti folyamatot, eszközt, létesítményt, beszállítói hálózatot és emberi erőforrást, ezáltal biztosítva a folyamatos működést. Ez elkülönül a vészhelyzeti helyreállítási tervezéstől, amely arra összpontosít, hogy biztosítsa az IT készenléti tervek és eljárások rendelkezésre állását. Így a lehető legrövidebb időn belül visszaállhat a normális üzleti működés a krízis bekövetkezte után.
- Az Üzletmenet-folytonosság nem csak a tervekről szól.
Fel kell hívni a vezetés figyelmét arra, hogy a BCM azokat a területeket célozza meg, melyek potenciális kockázatot jelentenek. Mivel ezekkel a vezetőség napi szinten foglalkozik és ez szervesen kapcsolódik a vállalat stratégiai érdekeihez, így hamar meg fogják érteni, hogy miért is fontos ez. Ezután közösen kell megállapítani azokat a szükséges támogató funkciókat, amelyekkel a vállalatra szabott BCM-mel elérhetjük a kitűzött célokat.
Eisenhower-t idézve: „A csatára való felkészülés során meggyőződhettem arról, hogy maga a tervezés létfontosságú, ám a tervek haszontalanok.”

- Az Üzletmenet-folytonossági irányítási rendszer segít kiemelkedni.
A BCM megléte igen fontos jelzéssel bír az ügyfél vagy üzleti partner számára, mivel ez mutatja, hogy akár pár óra alatt is képes visszaállni az eredeti működés szintre, ha például probléma adódik a szolgáltatás vagy termelés során. Ennek ismeretében az üzleti partnernek könnyebb feltenni azt a kérdést: a fentiekre a versenytársak is képesek lennének?
- Az Üzletmenet-folytonossági irányítási rendszer jelentős összegeket takarít meg.
Az a tervezési munka, ami a BCM keretein belül megvalósul, – itt kifejezetten az üzleti hatáselemzésre gondolunk- számba veszi és átfogó képet alkot a vállalat összes folyamatáról. A vállalati folyamatok ilyen jellegű áttekintése a működési folyamatok fejlesztéséhez és egyszerűsítéséhez vezet, amely mindenképpen jelentős költségcsökkentést eredményez.
- Az Üzletmenet-folytonossági irányítási rendszer megléte kulcs a jó hírnév megőrzéséhez akár még egy krízis után is.
Bármely incidens hatékony kezelése pozitív hatással van a cég piaci értékére. A vállalati működés sikeres menedzselése egy potenciálisan pusztító kimenetelű incidensen át jelentősen növelheti az ügyfélbizalmat. Egy egész ágazatra kiterjedő krízis esetén a vállalatot az alapján ítélik meg a versenytársaival szemben, hogy milyen módon kezelte azt a váratlan helyzetet. Az üzletmenet-folytonossági incidens sikeres kezelése magasan kiemeli a vállalatot az elbukó versenytársak gyűrűjéből.
- A biztosítás nem feltétlenül fedezi a vállalat összes veszteségét.
Vannak olyan tényezők, amelyekre az üzemszünet-biztosítás nem terjed ki. Ilyenek például az üzleti lehetőségek, a hírnév, a meglévő üzleti partnerek elvesztése, a brand értékének romlása, az új termékek vagy szolgáltatások késlekedése esetleg kiesése. A biztosítás nyilván rendelkezésre bocsát valamilyen korlátozott mértékű pénzügyi kárpótlást, de ez nem biztosíték a vállalat túlélésére.
- Alacsonyabb biztosítási díjak.
A biztosítók és a brókerek felismerték, hogy a BCM segít a kockázat mérséklésében és egyre gyakoribbá válik, hogy az üzletmenet-folytonossági terv megléte bekerül a biztosítási feltételek közé. A vállalatok felismerték, hogy csökkenthetik biztosítási díjaikat azáltal, hogy rendelkeznek BCM-mel, még akkor is, ha egy biztosító nem ragaszkodik ehhez a feltételhez.
- Ez egy igazán biztonság-tudatos döntés!
Azok a botrányok, amelyek megrengették az üzleti életet a tengeren innen vagy túl, rávilágítottak a vállalati adat- és pénzügyi biztonság fontosságára. Mindig is problémás ítélkezni a vállalaton belül elkövetett bűncselekményekről.
A BCM segít ezen fenyegetés kivédésében is. Természetesen ez sem egy tévedhetetlen módszer, de hasznos.
Eliza Manningham-Buller-t, az MI5 főigazgatóját idézve: „Sokszor kérdezik tőlem: mi lenne a leghatékonyabb az üzleti életben. A válaszom rövid, de hatékony. Egy olyan üzletmenet-folytonossági terv, amit rendszeresen felülvizsgálnak és tesztelnek.”
(Forrás: Talking Business Continuity)
Iratkozzon fel hírlevelünkre!