fbpx
+36 1 781 4842 info@fortix.hu

Átverés vagy sem?

A csalók a céges átverések alkalmával egyre kifinomultabb módszereket vetnek be áldozataik megtévesztésére.

Profi felkészüléssel és kivitelezéssel olyan szintű üzeneteket juttatnak el a kiszemelt cégekhez, személyekhez, amit gondolkodás nélküli valódinak fogadunk el. 

Sokszor nehéz észrevenni a sorok között megbújó átverést.
Milyen módszerek vannak? És mit lehet tenni, hogy megelőzzük a bajt?

Ezeket a kérdéseket járjuk most körbe, két konkrét esetet vizsgálva, amikor a csalók a saját bankszámlájukra akarnak utalást átirányítani.

Értesítés megváltozott bankszámlaszámról telefonon 

Az üzleti életben nem szokatlan dolog, ha egy cégnek megváltozik a bankszámlaszáma.
És az sem szokatlan, ha a partnereit erről értesíti. Az viszont már annál inkább problémás, ha mindezt egy számunkra ismeretlen személy teszi, mondjuk telefonon.

Megtörtént eset, hogy egy nagy céget az egyik beszállító partnere nevében felhívta valaki, hogy a bankszámlaszámuk megváltozott és kérte, a jövőben minden utalást erre teljesítsenek. A pénzügyi ügyintéző lélekjelenlétén múlott, hogy ez nem történt meg.

 

Mivel altatták el a gyanút?

Vonalas számot hívott, így a készülék telefonszámot nem írt ki.
Ami a történetét erősítette, hogy konkrét (valós) számlaszámra hivatkozott. Ez belső információk megszerzésére és alapos felkészülésre utal, továbbá nagymértékben erősíti a történetet.

Mi volt gyanús?

Ismeretlen személy volt a hívó (nem is mutatkozott be), aki többször is rákérdezett, majd újra telefonált, hogy rögzítették-e az új számlaszámot.

Mit lehet tenni ilyen esetben?

A legfontosabb: ne fogadjuk el ellenőrzés nélkül, telefonos tájékoztatás alapján az új bankszámlaszámot.
Ha valakinél változik ez az adat, általában előre és írásban értesíti a partnereit, valamilyen átmeneti időszakot hagyva. Kérjünk a telefonálótól írásos megerősítést, jó esetben erre nincsen felkészülve és többet már nem jelentkezik.
Érdemes telefonon felhívni az adott céget és az illetékes ügyintézőnél rákérdezni. Jó, ha a másik fél is tud róla, hogy a nevükben csalást követnek el és meg tudják tenni a szükséges intézkedéseket.
Ezek mellett pedig használjuk bátran a különböző céginformációs rendszereket, ahol néhány kattintással ellenőrizhetőek a cégek bejegyzett bankszámlaszámai. Jól használható a bárki számára ingyenesen elérhető e-cegjegyzek.hu oldal is, azonban itt számolni kell azzal, hogy a változások nem azonnal kerülhetnek átvezetésre.

Értesítés megváltozott bankszámlaszámról levélben 

Ez már a csalásnak egy sokkal kifinomultabb és jobban kidolgozott változata. Sok háttérmunkát és előkészítést igényel, viszont, ha jó a kivitelezés, kevésbé gyanakszanak átverésre.

Szintén megtörtént eset, hogy egy oktatási intézmény levelet kapott ez egyik informatikai beszállítójától, hogy megváltozott a bankszámlaszáma és a továbbiakban ide kell a pénzügyi teljesítést rendezni.

Mivel altatták el a gyanút?

A levél nyelvezete valóban olyan volt, mint amilyennek egy ilyen hivatalos levélnek lenni kell.
Az átverések során előfordul, hogy már a megfogalmazás gyanús. Sok benne a helyesírási hiba, vagy éppen olyan szófordulatok találhatóak benne, ami nem jellemző az adott témában írt levelekre.
Ebben az esetben továbbá a levélpapír, a fejléc és az aláírás is hitelesnek tűnt. Mivel köztudomású volt, hogy az adott intézménynek biztosan van szerződéses kapcsolata a céggel, ezért a csalók biztosra mentek.

Mi volt gyanús?

Igazából elsőre semmi.
És talán pont ez volt gyanús, hiszen már Pelikán elvtárs is megtanulta, hogy “Az benne a gyanús, ami nem gyanús”.

Mit lehet tenni ilyen esetben?

Legyen a fejünkben egy kis csengő, ami ilyenkor megszólal.
Az előzőekben írt alaptétel itt is igaz: a bankszámlaszám változást nem fogadjuk el ellenőrzés nélkül. Itt fordított módon járjunk el, mint az előbb. Hívjuk fel a levelet küldő céget és kérjünk megerősítést, hogy a levelet ők küldték és a bankszámlaszám tényleg megváltozott.
Szánjunk rá időt és használjuk a különböző céginformációs rendszereket, ellenőrizzük ott is bejelentett bankszámlaszámokat.

Ha csalók alaposak és figyelmesek, ha kellő időt fordítottak az információk begyűjtésére és értékelésére, nehéz észrevenni, mivel is állunk szemben. Van, amikor csak a szerencsén vagy a véletlenen múlik, hogy nem történik meg a baj. 

Hogyan tudunk készülni ezekre a váratlan és nem kiszámítható eseményekre?

  1. Legyenek kidolgozott folyamatok, mit kell ahhoz tenni, hogy egy bankszámlaszámot a rendszerben felülírhassanak.

  2. A bankszámlaszám módosításának jogosultsága legyen kellően szűkkörű, vagy vezetői jóváhagyáshoz kötött.
  3. Tartsunk rendszeresen célzott képzéseket a kollégáknak, különösen az érzékeny munkakörben dolgozóknak, ahol felhívjuk a figyelmüket az aktuális csalási módszerekre.
  4. Teszteljünk és ellenőrizzünk, hogy a szabályokat valóban betartják-e.

Szerző: Simon Norbert

Iratkozzon fel hírlevelünkre!



    (*)