A változások éve – A home office kihívásai
Egy 2020. novemberében Olaszország, Németország, Franciaország, Svédország, az Egyesült Királyság és többek között Magyarország részvételével készült felmérésben a válaszadók 87 százaléka mondta azt, hogy a jövőben is valamilyen módon home office munkakörnyezetben szeretne dolgozni, többségük átlag heti 2-3 napot.
44 százalékuk úgy gondolja, hogy hatékonyabb, 42 százalékuk szerint pedig legalább ugyanolyan hatékony volt a munkavégzése, mint az irodai munkakörnyezetben. A válaszadók abban a kérdésben már megosztottak voltak, hogy szervezeteiktől változást várnak-e az eredményközpontúbb termelékenység tekintetében.
A 2020-as év a FORTIX Consulting számára is a változások éve. Tavasszal az elsők között álltunk át az otthoni munkavégzésre és gyorsan döntöttünk arról is, hogy az eddigi irodabérleti szerződésünket felmondjuk és egy kisebb, ugyanakkor innovatívabb, közlekedési szempontból is jobban elérhető irodaházba költözünk. A költözés az elmúlt két hétben zajlott, az új irodánk pedig egy igazi közösségi munkahely, ahol – a home office munkavégzéssel kombináltan – kiváló, modern környezetben várjuk kollégáinkat és ügyfeleinket. A célunk az volt, hogy a pandémiás helyzet szülte kényszerhelyzetből a lehető legtöbbet hozzuk ki, ami munkatársaink számára is inspiráló lehet, és megőrizhessük közösségépítő erőnket az otthoni munkavégzés mellett.
Úgy gondoljuk, a cégeknek érdemes figyelembe venni a Hogan Assessments által készített felmérést, amelyben több, mint 700 munkavállaló nyilatkozott arról, hogyan változtatta meg 2020. a munkához való hozzáállásukat.
A felmérés kiindulópontja egy korábbi, több vállalatvezetővel készített felmérés eredménye volt, mely szerint a munkatársi elköteleződés a megkérdezettek több, mint 40 százalékánál kiemelt problémát jelent a pandémiás időszakban. 60 százalékuknak lelki kihívást is jelentett az otthoni munkavégzés, de ez mégsem befolyásolta az elkötelezettségüket.
Európában a megkérdezettek
- 86 %-a úgy gondolja, hogy elkötelezett,
- 42 %-a pedig nagyon elkötelezett a szervezete mellett,
- több, mint 60 %-a úgy találta, hogy elegendő támogatást kap vezetőjétől,
- több, mint 80 %-a pedig úgy látta, hogy cége gyorsan járt el, és támogatta őket abban, hogy alkalmazkodjanak az otthoni munkavégzés kihívásaihoz.
Érdekes paradoxon, hogy a válaszadók
- 36 %-a úgy véli, távmunkával nehezebb fenntartani a szakmai kapcsolatot,
- 35 %-a egyetért abban, hogy nehezebb kitűnni vagy nehezebb elismerést, esetleg promóciót kivívni,
- miközben 45 %-a nem ért egyet a fenti kijelentéssel.
Az eltérő vélemények azt mutatják, hogy vannak olyan csoportok, amelyek tagjai másképp reagálnak a járvánnyal kialakult helyzetre, ez eltérő személyiségükkel és megküzdési módjaikkal lehet összefüggésben. Összességében azonban elmondható, hogy a pandémia által teremtett új helyzetben az első számú kihívás a kommunikáció és a munkavállalók közötti együttműködés fenntartása volt.
A felmérés első számú következtetése, hogy jelentős változás ment végbe a hibrid munkavégzés (irodai és otthoni vegyes munka) megítélésének tekintetében. A munkavállalók mostantól már elvárják, hogy az otthoni munkavégzés lehetősége alapszinten rendelkezésre álljon, a vezetők első számú kihívása pedig továbbra is az, hogy az elvégzett munka és a ledolgozott munkaidő mérhető legyen, bárhonnan is végzik beosztottaik a munkájukat. Az irodai helyek további csökkentése, az IT-fejlesztések továbbvitele a jövőben így minden vállalkozás számára logikus lépés lehet.
Az elkötelezettség kiemelkedő aránya, főleg a felmérés anonimitása miatt, váratlan eredmény. Minden egyéb felméréssel és vezetői vélekedéssel ellentétben a munkavállalók ragaszkodnak munkáltatójukhoz, törés abszolút nem tapasztalható. Mindenképpen érdemes kiemelt figyelmet fordítani a munkavállók mentális egészségére, melynek fenntartásában a személyes interakció, a rendszeres vezetői visszajelzések, az eltérő személyiségekhez igazodó releváns figyelem biztosítása, valamint az úgynevezett ’employee assistant’ programok (pszichológiai és egyéb online-telefonos segítségnyújtási szolgáltatások) alkalmazása segíthet.
Bármilyen arányban is oszlanak meg a vélemények a home office mellett vagy ellen, a munkavállalóknak szüksége van a támogató munkahelyi környezetre, az összetartozás, a csapatban tevékenykedés élményére vagy pandémia esetén ennek legalább online formában történő megélésére.
Sosem szabad elfelejtenünk, hogy munkáltatóként, cégvezetőként hatalmas a felelősségünk alkalmazottainkért a lehető legtöbbet megtenni, hiszen az ő hathatós munkájuk nélkül nem lenne lehetőségünk boldogulni a mindennapi üzleti életben.
A jelenlegi helyzetben számos, tisztán vezetői, irányítási lehetőség is a kezünkben van, melyek segítségével megteremthetjük a stabil munkakörnyezetet, a kiszámíthatóságot cégünk életében. Erre kínál remek megoldást az üzletmenet-folytonossági irányítási rendszer bevezetése vagy az információbiztonsági szabályaink, szabályzataink újragondolása, mely még biztosabb munkakörnyezetet kínál alkalmazottaink számára.
Saját tapasztalataink és ügyfeleinktől kapott visszajelzések alapján a mai zűrzavaros piaci környezetben fontos mindezek együttes megléte.
Amennyiben egyetért ezzel a vélekedéssel, kérjük vegye fel velünk a kapcsolatot, hogy egyénre szabott ajánlatainkkal elősegíthessük cége további fejlődését az üzletmenet-folytonosság, az információbiztonság és az adatvédelem terén akár tanácsadással, akár kihelyezett képzéseink segítségével.
